Zonnepark Overdinkel

3 oktober 2018

Het standpunt van de PvdA is dat wij onze verantwoordelijkheden moeten nemen op het gebied van duurzaamheid maar dat het wisselgeld voor de samenleving en de mate waarin een project collectief gedragen wordt de hoogste prioriteit heeft.

“Het krachtigste verzet kwam dinsdagavond van de PvdA-eenmansfractie Jimme Nordkamp. Hij nam uitgebreid de tijd om de overige fracties duidelijk te maken waarom er nu nog geen verklaring van geen bedenkingen moet worden afgegeven. Volgens hem zijn de argumenten waarmee de raad zich destijds verzette tegen een zonnepark aan de Lakerinksweg wel degelijk ook van toepassing op de locatie Drielandweg. „We moeten niet ten koste van alles onze verantwoordelijkheid willen nemen op het gebied van duurzaamheid. We moeten voldoende tijd nemen om alles netjes te regelen. Waarom zou Kronos niet aan een volgende subsidieronde mee kunnen doen? Het is niet onze taak om een zo hoog mogelijke subsidie voor Kronos veilig te stellen.” Een stellingname die door de omwonenden op de publieke tribune werd beloond met applaus.” Aldus TC Tubantia.

Ook wij vinden dat er verantwoordelijkheid moet worden genomen op het gebied van duurzaamheid maar niet ten koste van alles. Niet zolang er geen weloverwogen beleid door ons als raad is vastgesteld, niet zolang er geen draagvlak onder inwoners is en niet zolang een aantal voorwaarden welke wij als raad de afgelopen tijden hebben meegegeven niet worden verwerkt in de voorstellen. Niet zolang laakbaar gedrag van de maatschap beloond worden om maar niet te spreken over de inzet van een brievenbusfirma waardoor een Duits bedrijf Nederlands subsidiegeld kan binnenhalen.

Het argument dat Kronos mogelijk subsidie misloopt mag niet zwaarder wegen dan het recht dat omwonenden hebben om fatsoenlijk bij de plannen betrokken te worden. Als raad is het onze verantwoordelijkheid om onze inwoners te vertegenwoordigen en ons in te zetten voor een fatsoenlijke gang van zaken. Het is niet onze taak om een zo hoog mogelijke subsidie voor Kronos binnen te halen… ten koste van onze inwoners.