Politieke nabeschouwing raadsvergadering 28-04-2020; Voor een sterk en sociaal Losser

8 mei 2020
Tijdens de eerste digitale raadsvergadering in onze geschiedenis, op 28 april, hebben wij twee moties ingediend en wel omtrent het plan van aanpak voor de bestrijding van de eikenprocessierups.
Allereerst een motie omtrent het bestrijden in eigen beheer. Wij vermoeden dat het mogelijk voordelen met zich meebrengt, denk aan extra arbeidsplaatsen of lagere kosten. Daarom hebben wij het college opgeroepen om ons tijdig te informeren over de uitwerking van dit scenario om hierover volgend jaar een weloverwogen besluit te kunnen nemen.
Daarnaast hebben wij een motie ingediend omtrent het behandelen van begraafplaatsen als een “hotspot”. Dat wil zeggen dat wanneer melding wordt gemaakt van overlast de rupsen hier direct verwijderd worden.
Wij staan voor betaalbare woningen. De goedkoopste appartementen in plan Dinkelstaete kosten €310.000,- Niet alleen bouwen voor de happy few maar juist voor de middengroepen. Niets is door het college ondernomen om op deze locatie ook betaalbare woningen te realiseren. Problematiek wordt ook niet erkend. Deze trend moet stoppen vandaar dat wij hebben tegengestemd.
Wat betreft het fietspad is het goed dat omwonenden zienswijzen indienen bij de provincie, daar horen ze ook. Staatsbosbeheer, het waterschap en natuurmonumenten zijn betrokken bij dit plan dus de natuur wordt niet onevenredig aangetast. Daarnaast weten we wél wat het gaat kosten. Dit plan was ons reeds bekend bij de voorjaarsnota en de begroting. Raadsleden die nu verontwaardigd zijn over dit plan hebben in een eerder stadium hun werk simpelweg niet goed gedaan.