Politieke nabeschouwing raadsvergadering 23-06-2020

9 juli 2020
Op deze raadsvergadering zijn door ons twee voorstellen ingediend omtrent het wonen in Losser.
Allereerst een voorstel om de prestatieafspraken met Domijn eerst met de raad te bespreken voordat deze ondertekend worden. Dit is een kans om jaarlijks in ruimere mate invloed uit te oefenen op woningbeheer en de leefomgeving van onze inwoners.
Vervolgens een voorstel om te onderzoeken hoe potentiele starters optimaal bediend kunnen worden om zich ook daadwerkelijk als starter op de lokale woningmarkt te begeven. De uitkomsten hiervan worden meegenomen richting de woonvisie. Beide voorstellen zijn aangenomen en dat is positief. Dit is echter het begin. Het thema Wonen is wat ons betreft de spil in veel maatschappelijke problematiek en wij zien een aantal concrete verbeterpunten die wij bij het opstellen van de woonvisie aan de raad zullen presenteren.
Het voorstel om de openingstijden van het Afvalbrengpunt te verruimen (motie voor de bühne) hebben wij niet gesteund. De door inwoners ervaren overlast wordt niet verholpen met dit voorstel. De kosten zijn door de indieners van dit voorstel niet eens opgevraagd maar wat al zeker is, is dat de woonlasten voor iedereen zullen gaan stijgen als gevolg van dit voorstel. Onverantwoord.
Voorjaarsnota;
Extra belasting van onze financiële middelen of ambtelijke capaciteit moet zoveel mogelijk worden voorkomen zodat zekerheid voor inwoners en ondernemers de hoogste prioriteit kan krijgen wanneer de daadwerkelijke klappen van de coronacrisis vallen. Zo staan wij erin, met woorden én daden. Een andere partij neemt ons verhaal over maar komt vervolgens met 10 voorstellen. Ongeloofwaardig.
Zelf hebben wij een voorstel ingediend om de Losserhof meer te betrekken bij de lokale politiek door hier minstens één keer per jaar een raadsbijeenkomst te organiseren in samenspraak met de inwoners. Dit voorstel is door alle fracties ingediend maar helaas niet unaniem aangenomen vanwege een tegenstem vanuit Burgerforum.
Er komt een evaluatie m.b.t. de inzet van boa’s. Wij vinden het niet meer dan normaal dat eerst de evaluatie wordt afgewacht voordat hier weer extra geld in gestoken wordt. Daarnaast is meer geld niet altijd de oplossing, vooral niet wanneer het huidige functioneren al in twijfel wordt getrokken.
Vervolgens zijn door de lokale partij een vijftal misleidende moties en amendementen ingediend waarvan er geen één op steun van een andere raadsfractie kon rekenen. Dat zegt op zichzelf al genoeg. Mocht u hier eens een toelichting op willen hebben, neem dan gerust contact met ons op. Het enige wat wij hierover te zeggen hebben is het volgende; De PvdA Losser hecht er wél waarde aan om een betrouwbare partner te zijn. Dat geldt voor ons als raadsfractie maar wij zien ook graag dat de gemeente Losser daar naar handelt. Wij geloven erin dat ons dat, in het algemeen belang van onze gemeente, het verst zal brengen in de toekomst.