Politieke nabeschouwing raadsvergadering 04-02-2020; Regionale Energie Strategie

15 februari 2020
De afgelopen raadsvergadering was een mooie gelegenheid om als raad gezamenlijk onze ambities omtrent klimaatdoelstellingen kracht bij te zetten. Ware het niet dat onze lokale vrienden wederom een kans zagen om de populariteitsprijs te winnen. Men was tegen omdat het absurd en onbetaalbaar is dat iedereen verplicht van het gas af moet. De gemeente/politiek Losser bepaald niet of wij van het gas af moeten, dat wordt ons opgelegd. Het tegenargument is dus geen geldig argument en daarnaast onnodige bangmakerij.
De komende 30 jaar wordt het gasnetwerk in onze gemeente afgebouwd. Samen met de raad wordt bepaald in welk tempo en welke volgorde dit gebeurd. Ook worden de mogelijkheden onderzocht waarop Losser zelf duurzame energie kan opwekken en exploiteren zodat de opbrengsten ervan ten gunste komen aan de gemeenschap in plaats van enkel de kosten. De Losserse politiek, op één partij na, neemt haar verantwoordelijkheid en zet zich er gezamenlijk voor in dat het proces omtrent het afbouwen van het gasnetwerk zorgvuldig verloopt.
Rondom het duurzaamheidsdebat geldt voor ons het spreekwoord dat luidt; “Een samenleving ontwikkelt zich pas echt wanneer de oudere generatie bomen plant, waarvan het weet dat zijzelf nooit in de schaduw ervan kunnen zitten, juist om ervoor te zorgen dat de volgende generaties ook van de schaduw kunnen genieten.” Dat maakt het bijzonder dat een raadsfractie met een gemiddelde leeftijd van boven de 60 zich als enige verzet tegen de Losserse duurzaamheidsdoelstellingen met argumenten van het niveau “Statistieken zeggen ons niets. Wij willen cijfers”.