Column WvL: Je ziet waar je het voor doet

29 april 2020
Ik zou mijn column kunnen wijden aan Corona. Waardering uitspreken over de toppers in het onderwijs, de bouw, de zorg en in de fabrieken. Dat het nu duidelijk wordt wie ons land draaiende houdt, dat zij te lang ondergewaardeerd zijn gebleven en dat de waardering die zij nu mogen ontvangen zich hopelijk ook gaat vertalen in betere arbeidsvoorwaarden. Dat de coronacrisis een unieke kans is om onze economie anders in te richten zodat deze weer gaat dienen in het belang van de mensen in plaats van het grote geld. Ik zal mij er op verschillende niveaus ontzettend hard voor inzetten maar ik heb het nu liever over iets leuks; lokale politiek. Daar waar ik eerst dacht dat politiek niets zou zijn voor een jongen zoals mij, zit ik nu al 2 jaar in de raad van de gemeente Losser. Naast dat mijn betrokkenheid bij de (lokale-)politiek mij een completer mens heeft gemaakt is het ook nog eens erg leuk om te doen. Ik heb ontzettend veel leuke en lieve mensen ontmoet die zich, ieder op zijn eigen manier, inzetten voor onze gemeente. Denk bijvoorbeeld aan een basisschooldirecteur die tijdens de lerarenstaking de lokale politiek uitnodigt om te laten zien hoe het er op zijn school aan toe gaat. De mensen van Hallo Losser en RTV Losser die ook altijd in zijn voor een praatje als ik ze buiten de politiek om tegenkom. De dorpsraad van de Glane waar we onlangs samen het plaatselijke bombardement mee hebben herdacht. En ga zo maar door.. Daarnaast is het ook fantastisch om samen met mijn fractie maar ook met enkele collega-raadsleden te sparren en te filosoferen over de toekomst van onze prachtige gemeente. Hoe houden wij onze kernen leefbaar en richten wij onze voorzieningen toekomstbestendig in? Hoe zorgen wij ervoor dat iedereen die, niet uit luxe, afhankelijk is van de gemeente fatsoenlijk geholpen wordt? Hoe zorgen wij ervoor dat jong en oud in onze gemeente wil en kan blijven wonen? Hoe kunnen wij de regio Twente versterken om te voorkomen dat ons jongerenpotentieel vertrekt naar het westen? Dat zijn de vraagstukken die mij bezighouden. Het allermooiste van lokale politiek; je ziet waar je het voor doet. Wij van de PvdA Losser zijn van ver gekomen maar hebben onze zaken nu goed voor elkaar. Voor de toekomst willen wij ons team graag versterken. U kunt zich op verschillende laagdrempelige wijzen inzetten, denk bijvoorbeeld alleen al aan het delen van kennis of het meedenken op thema’s, daarom zijn er geen specifieke vereisten. Denkt u bij zichzelf “de politiek is niets voor mij”, dan ben ik wellicht het bewijs dat u er wel eens naast zou kunnen zitten. Neem gerust eens contact met mij op dan spreken we af voor een bakje koffie.
Jimme Nordkamp
Fvz PvdA Losser