Schriftelijke vragen; De thuiszorg mag geen goudmijn worden voor “zorgondernemers”

7 juli 2018

Vol verbazing hebben wij kennis genomen van het verhaal van een thuiszorgorganisatie die over 2017 een winstpercentage van maar liefst 66,8% heeft geboekt*. Hiervan is een groot gedeelte als dividend uitgekeerd aan de enige eigenaresse. Helaas is hier ook een verband met de gemeente Losser te leggen. Veertien Twentse gemeenten, waaronder de gemeente Losser, kopen onder de naam “Samen 14” gezamenlijk zorg en jeugdhulp in en hebben een contract met deze thuiszorgorganisatie. Door middel van schriftelijke vragen proberen wij het college actief aan te sporen om deze misstanden tegen te gaan en het initiatief te nemen om samen met de andere Twentse gemeenten maatregelen te nemen tegen dit soort “zorgondernemers”.

Ondanks dat er in de Nederlandse gezondheidszorg veel geklaagd wordt over beperkte financiële middelen zijn er altijd nog ondernemers die het verlenen van zorg weten te combineren met het behalen van dikke winsten. Wij zien dit het liefst zo snel mogelijk verdwijnen omdat het hier voornamelijk om gemeenschapsgeld gaat aangezien een groot deel van de ondersteuning, via de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, door gemeenten betaald wordt. Het verbaast ons ook dat regelgeving dit soort “zorgondernemers” geen strobreed in de weg legt.

Door Tilburgse wetenschappers is geconstateerd dat zorginstellingen gezamenlijk een uitkeerbare winst van 1,2 miljard per jaar boeken. Dit is te gek voor woorden aangezien zorg immers een publiek goed is dat tegen zo laag mogelijke kosten geleverd dient te worden.

Door onze schriftelijke vragen proberen wij hier in Losser het verschil te maken. Dit is de eerste stap en zeer zeker niet voldoende om dit grootschalige probleem aan te pakken. Het is dan ook goed dat John Kerstens van de PvdA Tweedekamer fractie het direct heeft opgepakt door vragen te stellen.
Het is onwenselijk dat grote financiële winsten worden gemaakt met belastinggeld dat bedoeld is voor goede, betaalbare zorg.

Heeft u zelf eens iets meegemaakt waarvan u denkt “dit kan echt niet! “, laat het ons dan alstublieft weten want samen moeten we ervoor zorgen dat de zorg betaalbaar blijft en dat ons belastinggeld op een correcte wijze wordt uitgegeven.

Waar ben je naar op zoek?