Bijdrage PvdA Losser bij de begrotingsbehandeling

14 november 2020
De programmabegroting van de gemeente Losser voor de jaren 2021 t/m 2024.
Waar ik allereerst mee wil beginnen is ook iets dat ik tijdens de vergadering van afgelopen dinsdag heb aangehaald. Het lijkt een trend te worden dat de behandeling van de begroting ieder jaar door twee partijen, te weten Burgerforum en VVD, wordt aangegrepen om lukraak wat te zeggen over de hoge woonlasten voor onze inwoners en dat deze omlaag moeten. Dat is vrij simpel en populistisch te noemen vooral omdat er geen voorstellen worden ingediend om de woonlasten te verlagen. Sterker nog; deze twee partijen dienen juist voorstellen in waarmee de kans aanzienlijk vergroot wordt dat de woonlasten juist gaan stijgen. Waar ben je dan mee bezig; met inwoners voor de gek houden.
Daarnaast valt het mij steeds vaker op dat er helemaal geen aanpassingsvoorstellen worden ingediend indien fracties het over een bepaald onderwerp niet eens zijn zoals het in een voorstel of begroting staat. Hiervoor wordt de stemverklaring misbruikt. In een democratie hoort het zo te zijn dat als je het ergens niet mee eens bent, je dit kenbaar maakt en onderbouwt aan de andere fracties en hierover het debat aangaat. Het kan niet zo zijn dat deze stappen worden overgeslagen en vervolgens de stemverklaring wordt misbruikt om zogenaamd “tegen” een impopulair onderdeel van het behandelde stuk te zijn om het eigen hagje redden. Dit ondermijnt de lokale democratie. Ik doe dan ook een beroep op de voorzitter van deze vergadering om vandaag en in de vergaderingen die nog komen gaan de kwaliteit van de democratie te bewaken.
Ten slotte wat betreft de woonlasten; Deze zijn niet een doel maar een middel. Een middel waar we voorzichtig mee om moeten gaan het is namelijk het geld dat van inwoners verkregen is maar ook geld dat we nodig hebben. Het is echter wel zo dat we inwoners moeten laten zien waar ze aan bijdragen. Mooie voorbeelden daarvan zijn de verschillende centrumontwikkelingen en de vernieuwbouw van sporthal de Fakkel. Echter zet de PvdA fractie wel haar vraagtekens bij de uitspraak van wethouder Nijhuis dat de woonlasten niet omlaag gaan maar dat de voorzieningen wel in stand blijven. Hoe moeten wij als PvdA-fractie aan de inwoners uitleggen dat ze vaker naar Enschede toe moeten voor een afspraak met de gemeente Losser?
Dus wat betreft woonlasten. Het verhaal is bekend we hebben veel incidenteel geld over en weinig structureel. Dat betekent dat wij onze eigen structurele inkomsten, zoals de woonlasten voor inwoners, niet kunnen verlagen. Het is goed dat wij wat geld achter de hand hebben gezien de slechte tijden die er gaan komen. In dien de naweeën van de coronacrisis voorbij zijn en er is nog steeds sprake van een aanzienlijk overschot van structurele gelden, laten wij dan als raad gezamenlijk kijken hoe wij onze inwoners daarmee het beste van dienst kunnen zijn.
Bij de behandeling van deze programmabegroting hebben wij als PvdA-fractie gekeken naar de afgelopen voorjaarsnota. Hier hebben wij onder andere gesproken het betrekken van de inwoners van het Losserhof en het plan van aanpak voor de verbetering van de leefbaarheid van Overdinkel maar denk bijvoorbeeld ook aan de centrumontwikkelingen en het belang van een centrummanager. Gezien de beantwoording vanuit het college op de vergadering van afgelopen dinsdag zijn wij hier positief over.
Verder gaan er wel meer zaken naar wens van de PvdA-fractie. Er wordt geïnvesteerd in de openbare ruimte, denk aan het creëren van verschillende wandelpaden in onze gemeente. Er wordt geïnvesteerd in cultuur denk aan het haalbaarheidsonderzoek naar een smokkel- en textielmuseum in Overdinkel en er wordt geïnvesteerd in onderwijsachterstanden.
Gaat dan alles naar wens? Dat zeker nog niet. Naast de coronacrisis zijn er een aantal uitdagingen die wij als PvdA Losser graag met de rest van de raad en het college aan gaan. Wij benoemen er 3.
De eerste is het aardgasvrij maken van bepaalde gebieden van onze gemeente. Een enorme uitdaging. Wij zij niet tegen het verplichten van bepaalde maatregelen; dat hoort immers bij politiek bedrijven en beleid maken. Bedrijven betalen ook niet vrijwillig belasting. Maar als iets verplicht wordt dan moet het verhaal ook duidelijk zijn en moet het goed geregeld zijn. Er zijn de laatste tijd veel onderzoeken en proeven gedaan naar het aardgasvrij maken van bestaande woningen. De resultaten daarvan zijn niet unaniem positief. Daarnaast is het ook de vraag of de mensen hun investeringen gedurende hun eigen leven nog terug verdienen laat staan dat ze 20.000 tot 25.000 hebben liggen om deze investeringen te kunnen doen. Wij vragen ons af welke conclusies de wethouder trekt uit de reeds gedane onderzoeken in aangewezen proefwijken in Nederland en hoe de wethouder aan kijkt tegen het inzetten op verduurzaming van slechtst geïsoleerde woningen evenals hoe de wethouder aankijkt tegen een warmtecentrale en een lokaal warmtenet.
De volgende uitdaging is woningbouw. Iets wat voor de PvdA-Losser fractie een absolute prioriteit heeft aangezien het een weinige instrumenten is die we als gemeenteraad hebben om effectief aan de slag te gaan met onze doelen. Ik kom hier verder op terug bij de behandeling van de motie Starterswoning die wij mede hebben ingediend.
De derde uitdaging is het voor de lange termijn garanderen van bestaansrecht van bepaalde voorzieningen en activiteiten. Denk aan stichting Gilde Losser en toneelvereniging de rommelpot. Zij zijn op zoek naar het behoud van een verblijfsruimte voor de langere termijn. Hiervoor moeten wij met elkaar onze verantwoordelijkheid nemen om mee te denken en een oplossing te zoeken. De 2 moties vanuit Burgerforum met betrekking tot het gildeproject en de rommelpot steunen wij vooralsnog niet omdat de voorstellen niets oplossen omdat het oproept tot iets wat al gaat gebeuren. Dat vinden wij kinderachtig en goedkoop scoren. Wat betreft PvdA Losser zou het een mooi streven zijn om te onderzoeken of wij van de Aloysiusschool een cultureel centrum kunnen maken waarin o.a. onderdak kan worden geboden aan het gildeproject, het jongerenwerk van fundament en toneelvereniging de rommelpot.